روح الله جعفری استاد دانشگاه معتقد است مخاطبان سینما پس از گذشت بیش از یک دهه از ورود دیجیتال به سینما، این هنر و صنعت را با دیده مثبت می نگرند.

روح الله جعفری استاد دانشگاه، پژوهشگر و منتقد سینما با بیان این مطلب حضور دیجیتال در عرصه سینما را پس از گذشت یک دهه مثبت ارزیابی کرد و گفت: با توجه به ورود تکنولوژی های نوین در عرصه سینما در تمام نقاط دنیا، می توان به این نکته اشاره کرد که برخورد مخاطب با ورود دیجیتال به زندگی روزمره از جمله سینما برخورد خوبی بوده است. البته ناگفته نماند که علاقمندان به سینمای کلاسیک همچنان معتقدند که سینما را باید بر پرده عریض و فیلمبرداری نگاتیو به تماشا نشست و در مقابل با دیجیتال گاهی با موضع برخورد می کنند. در حالی که نمی توان چنین دیدگاهی را در دنیای امروز در دراز مدت مورد استناد و استفاده قرار داد. ضمن اینکه باید توجه داشت دیجیتال کمک شایسته ای به صنعت سینمای از نوع آنالوگ کرده است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال هریک از فیلم های تاریخ سینما با تکنولوژی نوین بازآفرینی شده اند و اکنون می توان با کیفیت این آثار را بر پرده تماشا کرد. دیدن فیلم های تاریخ سینما برپرده سینما برای مخاطب بسیار جذاب است . بنابراین تکنولوژی در جهت ارتقا کیفی و کمی صنعت سینما نقش بسیاری داشته است. همچنین با توجه به نگاه های جدیدی که در حوزه فیلم و فیلمسازی توسط نسل جدید وارد شده می توان گفت در حال حاضر کمتر کسی با دیجیتال شدن سینما مخالف است. از پیشگامان پذیرفتن این مهم در عرصه فیلمسازی می توان به زنده یاد عباس کیارستمی اشاره کرد که با فیلم های متعدد و نگاه های متفاوتی که در کارنامه کاری خود ایجاد کرده است؛ یکی از پیشگامانی است که راه را برای ورود و جرات تجربه کردن فیلمسازی با ابزار و تجهیزات جدید نسل جدید باز کرده است.

این منتقد سینما و تئاتر بیان کرد: در حال حاضر فیلمسازانی که با تکنولوژی همراه شدند و فیلمسازان جوان، برای ارتقا بخشیدن به کیفیت کالای فرهنگی که تولید می کنند، خود را ملزم به استفاده درست از تکنولوی بر پایه شناخت و آگاهی می کنند. به اعتقاد من استفاده از ابزار و تکنولوژی های روز دنیا هم سهل است و هم ممتنع. به این معنا که اگر فیلمساز زبان علمی و زبان استفاده کردن از این تکنولوژی را آموخته باشد می تواند در ارائه اثر خود و ارتباط برقرار کردن با مخاطب موفق باشد.

روح الله جعفری با بیان این مطلب که مخاطب امروز از تنوع، تکثر و فراوانی تکنولوژی برخوردار است گفت: نباید فراموش کرد که مخاطب امروز با توجه به استفاده از رسانه های متعدد برای دیدن و دنبال کردن و شنیدن تصاویر مورد نظر از تنوع، تکثر و فراوانی بهره می برد. به همین دلیل چشم و گوش او با تکنولوژی نوین آشنا است و اگر فیلمساز در استفاده از تکنولوژی (دیجیتال) خلاقانه عمل کند بی تردید مخاطب هم با او همنوا می شود و در نهایت فیلمساز می تواند در انتقال معنا به مخاطب موفق عمل کند. از همین رو فیلمسازانی که از تکنولوژی در تولید فیلم هوشمندانه استفاده می کنند می توانند طیف وسیعی از مخاطبان کودک، نوجوان، بزرگسال و میانسال را به خود اختصاص دهند و این مهم مخرج مشترک آثار ارائه شده در سینمای جهان و ایران است.

وی ادامه داد: با اینکه بیش از یک دهه از ورود دیجیتال به صنعت سینما می گذرد، اما همچنان فکر می کنم که برای استفاده بهینه از تکنولوژی نیاز به حمایت جدی از سوی مسئولان دولتی و خصوصی است و هر اندازه در این حوزه سرمایه گذاری مادی و معنوی صورت گیرد به خروجی قابل قبول تری دست پیدا می کنیم. یکی از راه های استفاده درست از تکنولوژی تربیت نسل با سواد و به دنبال آن صاحب تجربه در عرصه سینما است.

روح الله جعفری در ادامه صحبت های خود با اشاره به جایگاه نظام کنترلی و نظارت بر سینما در عصر دیجیتال گفت: به اعتقاد من قبل از اینکه مدیران و مسئولان تصمیم گیرنده در این حوزه ورود پیدا کنند باید آگاهی و سطح دانش عموم مردم در صیانت و پاسداری از حقوق معنوی تولیدکنندگان یک اثر فرهنگی و هنری ارتقاء پیدا کند. اگر چنین آگاهی در جامعه شکل بگیرد می توان گفت دیگر شاهد رعایت نکردن حقوق مولف در فضاهای رسمی و غیر رسمی نخواهیم بود. پایبندی به این مهم رفته رفته به یک ارزش  تبدیل می شود و آگاهی و خرد به شمار می رود. ضمن اینکه خرد و دانش نگاه تعقل گرایانه را با خود به همراه می آورد و اجازه نمی دهد حقوق مولف و مجریان اثر پایمال شود.

این استاد در پایان گفت: فرهنگ امری اکتسابی است که از طریق آموزش می توان نحوه استفاده را آموزش داد. بنابراین باید گفت بحث نظارت و کنترل در صنعت سینما راهی جز آموزش ندارد و هر اندازه ابزارهای کنترل کننده در این حوزه ارتقاء داده شود به همان میزان مخاطب آموزش ندیده می تواند استفاده نادرست از این فضا بکند. بنابراین باید مقوله احترام به حقوق صاحبان اثر  به مخاطب آموزش داده شود.

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>