کیوان کثیریان منتقد سینما معتقد است سینمای دیجیتال تولید در دنیا را متحول کرده است و به نسبت همین تحول است که جایگاه نظام اکران و پخش هم تغییر کرده و در جهت رشد و پیشرفت صنعت سینما حرکت کرده است.

کیوان کثیریان منتقد سینما با بیان این مطلب در توضیح جایگاه نظام کنترل و نظارت در عصر سینمای دیجیتال بیان کرد: در عصر دیجیتال با یک دوربین ساده می توان فیلم گرفت، تدوین و صداگذاری کرد و در نهایت محصولی به نام فیلم تولید کرد. بنابراین در این شرایط دریافت انواع پروانه های ساخت سینمایی، ویدئویی و غیره عملا کارکرد خود را از دست داده اند و اساسا ماهیت صدور چنین پروانه هایی جای سئوال است.

این منتقد ادامه داد: زمانی که زنده یاد سیف الله داد در جایگاه معاونت سینمایی مدیریت می کرد قصد داشت پروانه ساخت را حذف کند. در آن زمان ساخت فیلم با نگاتیو بود و به تبع فیلم ساختن به آسانی امروز نبود ولی امروزه به دلیل همین آسانی در ساخت فیلم های سینمایی بحث دریافت پروانه ساخت از سوی دولت دیگر کارآمد نیست. مگر اینکه الزام به دریافت چنین پروانه ساخت به عنوان اهرم فشار در ازای دریافت وام های ساخت فیلم وجود داشته باشد. اما تجربه نشان داده که درنهایت نمی توان بر حکمرانی بلا منازع دیجیتال چیره شد. به همین دلیل نظام کنترلی هم مانند به روز شدن تجهیزات فیلسازی به روز شود و شکل متفاوتی به خود بگیرد.

کثیریان در پاسخ به این سؤال که با وجود تغییرات صورت گرفته در سینمای ایران آیا حضور نماشاگران نسبت به این تغییرات تفاوتی کرده است؟ گفت: تماشاگر سینما همان تماشاگری است که از گذشته تا امروز وجود داشته است با این تفاوت که با تغییر در نسل و تحول در نوع نگاه مخاطب نسبت به سینما روبرو هستیم. درواقع بسته به رشد تکنولوژی نوع خواست وسلیقه تماشاگران نیز تغییرکرده است. اما در این بین آنچه مهم است و به مخاطب مربوط می شود جایگاه نظام کنترل و نظارت در تولید آثاری است که به مخاطب امروز عرضه می شود.

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>