مدیرگروه انیمیشن و سینما دانشگاه تربیت مدرس معتقد است انسان امروزه در شرایطی زندگی می کند که در حال تغییر از مقوله های کلان به خرد و از خرد به کلان است و سینما هم در عصر دیجیتال از این قاعده مستثنی نیست و تغییر ماهیت می‌دهد و باید به استقبال این تغییر رفت.

امیرحسن ندایی مدیرگروه انیمیشن و سینما دانشگاه تربیت مدرس با بیان این مطلب درباره ورود دیجیتال در عرصه سینما و تغییرات ایجاد شده در گفتگو با ستاد خبری همایش سینما در عصر دیجیتال گفت: شرایط زندگی به گونه ای است که در حال تغییر از مقوله های کلان به خرد هستیم و این پدیده در همه وجوه زندگی انسان تاثیرگذاشته است.

وی تاکید کرد: به عنوان مثال در حوزه اقتصاد شاهد هستیم که اقتصادهای خرد مثل بقالی و سوپرمارکت های سر خیابان به هایپرمارکت های بزرگ تبدیل شده اند و همین کوچک شدن به صنعت سینما نیز سرایت کرده است و سینما رفتن از حالت نشستن در سالن های بزرگ به پردیس هایی با چند سالن مجزا و مجهز تبدیل شده است که در کنار سینما خدمات دیگر مانند مرکز خرید، کتاب فروشی، شهربازی و غیره هم ارائه می شود.

مدیرگروه انیمیشن و سینما دانشگاه تربیت مدرس تاکید کرد: بنابراین ورود دیجیتال تاثیرات بسیاری از زمان پیش تولید تا تولید و نمایش و یا حتی در انتخاب جای نشستن تماشاگر در سالن های سینما را دارد و نمی توان منکر تاثیر همه جانبه این مهم شد.

ندایی در پاسخ به این سئوال که آیا می توان از پایان سینما در عصر دیجیتال صحبت کرد؟ گفت: خیر. سینما هیچگاه پایان ندارد ولی از شکلی به شکل دیگر در می آید. اگر به فیلم های روز دنیا توجه کرده باشیم متوجه خواهیم شد ریتم فیلم ها یا بسیار تند و یا بسیار کند شده اند و آثار سینمایی از حالت میانی که 20 سال قبل شاهد بودیم خارج شده اند و هیچ حد وسطی برای در ریتم فیلم ها وجود ندارد. ضمن اینکه من معتقدم سینمای ایران مانند تئاتر ایران، تلویزیون ایران و یا موسیقی ایران ستاره محور بی هویت شده است و ستاره ها در این عرصه هویت ندارند. بنابراین سینما هیچگاه پایان ندارد اما تغییرات در کیفیت وکمیت این هنر و صنعت تاثیر داشته است.

این مدرس سینما درباره تاثیر فرهنگ و جامعه در عصر دیجیتال گفت: برای بررسی این تاثیرات باید مشخص شود آیا منظور از تاثیر دیجیتال بر فرهنگ و جامعه در جامعه ایرانی است و یا صحبت درباره جهان است.

وی بیان کرد: به اعتقاد من در ایران با نوعی مدرنیته وارداتی مواجه هستیم که پایه و اساس ندارد و بدون اینکه مدرنیته را درست پشت سربگذاریم وارد دوران پست مدرن شدیم به همین دلیل در نوعی تناقض به سر می بریم و طبیعتا این تناقض وارد هنرهای دراماتیک هم شده است تا جائیکه به جای خلق کردن یک اثر هنری شاهد تقلید هنر هستیم. طی این مسیر بر پیکره سینما هم تاثیر می گذارد و نتیجه این می شود که همه با می خواهند بازیگر شوند یا کارگردان.

امیر حسن ندایی در پایان گفت: متاسفانه این اتفاقی است که در سینما از یک سو و در اجتماع از سوی دیگر رخ داده است.

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>