محمد اطبایی پخش کننده فیلم در عرصه بین الملل معتقد است بی تردید انقلاب دیجیتال تاثیر منفی بر تعداد تماشاگران حوزه پخش خانگی گذاشته و تعداد افرادی که نسخه های دی وی دی و بلو ری را تهیه می کردند با ظهور گوشی های هوشمند و یا کامپیوترهای شخصی دیگر از این نسخه ها استفاده نمی‌کردند و همین مسئله باعث کاهش تعداد قابل توجهی از مخاطبان در پخش خانگی شده است.

محمد اطبایی پخش کننده فیلم در عرصه بین الملل با بیان این مطلب درباره نظام اکران و نمایش در عصر دیجیتال در گفتگو با ایلنا گفت: انقلاب دیجیتال تنها در بخش تولید سینما تاثیر نداشته بلکه در بخش عرضه و پخش هم تحول بسیاری ایجاد کرده است. به این معنا که فن آوری دیجیتال حقوق جدیدی را برای هر «فیلم/محتوایی» به وجود آورده که از آن با عنوان حقوق «رسانه های جدید» و در کشور ما «وی او دی» ذکر می شود.

وی ادامه داد: «حقوق رسانه های جدید» با آخرین فن آوری های دنیای دیجیتال همراه بوده است به گونه‌ای که در قرارداد های فروش هر فیلم/محتوایی دیگر نمی توان همه موارد مربوط به این حقوق را پیش بینی و شامل کرد بنابراین و به ناچار از عبارت «همه فن‌آوری‌های آینده» استفاده می شود! بسیاری از تحلیل‌گران رسانه، از تغییر شیوه و ذائقه مردم برای دیدن فیلم/محتوا سخن می گویند و هر چند هنوز نمی توان از کاهش تعداد تماشاگران در سالن های سینما حرفی به میان آورد اما انقلاب دیجیتال بی تردید تاثیر منفی بر تعداد تماشاگران حوزه پخش خانگی، یعنی نسخه های دی وی دی و بلوری، گذاشته است.

این پخش کننده فیلم در عرصه بین الملل تاکید کرد: شمار تماشاگران رسانه های جدید، چه در گوشی های هوشمند تلفنی و چه در کامپیوترهای شخصی و حتی در تلویزیون های خانگی، افزایش چشمگیری داشته و تعداد افرادی که نسخه های دی وی دی و بلو ری «فیلم/محتوا» را تهیه می کرده اند، با کاهش قابل توجهی روبرو شده است.

اطبایی با اشاره به فناوری‌های نوین در حوزه پخش بین الملل گفت: سامانه های عرضه آنلاین محتوا، مانند آمازون، نتفلیکس و هولو با سرمایه گذاری های گسترده پا را فراتر از حوزه پخش گذاشته و در عرصه تولید هم نقش آفرینی می کنند. سامانه نتفلیکس هم اکنون 125 میلیون مشترک در سراسر جهان دارد و تعداد مشترکان آمازون نیز از صد میلیون در کل جهان گذشته است.  تعداد این سامانه ها و مخاطبان آن در سراسر جهان و از جمله در کشورمان رو به افزایش است و بر اساس آخرین آمار سایت آلکسا، دو سامانه ارائه محتوای ایرانی در میان ده سایتی قرار دارند که ایرانی ها بیش ترین مراجعه را در میان سایت های اینترنتی داشته اند.

وی درباره حقوق «وی او دی» اظهار داشت: هر فیلم شامل چهارده نوع مختلف «وی او دی» است که در کشور ما تنها با چند نوع محدود مانند «اس وی او دی» یا همان وی او دی اشتراکی آشنا هستیم. مسیر حقوق وی او دی فیلم/محتوا در کوتاه مدت از «پی پر ویو»، «اینترنت استریمینگ» و «اینترنت داون لودینگ» و «او تی تی» و «ای پی تی وی» به «بی وی او دی» یا همان بلاک چین وی او دی رسیده که این آخری خود انقلاب جدیدی در فن آوری و حوزه پخش خواهد بود.

محمد اطبایی پخش کننده فیلم در عرصه بین الملل در پاسخ به این سئوال که نظام توزیع و بازاریابی سینما در عصر دیجیتال دچار چه تحولاتی شده است؟ بیان کرد: واقعیت این است که انقلاب دیجیتال، ساز و کار عرضه و پخش بین المللی تولیدات سینمایی و تصویری را دستخوش تغییرات اساسی کرده است. عرضه و بازاریابی یک فیلم/محتوا نیازمند اقلام اولیه ای است که این اقلام تنها در مدت زمان کوتاهی از شکل فیزیکی به صورت دیجیتال و آنلاین درآمده اند. دوران ارائه یک فیلم/محتوا به صورت نسخه دی وی دی به سر آمده و نسخه های بازبینی همه آثار، پس از آپ لود شدن، به صورت یک لینک در اختیار متقاضیان قرار می گیرد و همین وضعیت برای نسخه های نمایشی فیلم ها نیز اتفاق افتاده است. یک عرضه و پخش کننده فیلم، نسخه بازبینی خود را به صورت لینک ارسال کرده و در بسیاری از موارد نیز نسخه نمایشی اثر را هم به همان صورت دیجیتالی ارائه می کند. اقلام دیگر مانند، عکس، پوستر، تیزر، همه و همه تنها به صورت فایل های دیجیتالی و آن لاین ارائه می شوند.

این پخش کننده در پایان گفت: شیوه ارائه آثار به جشنواره ها نیز شامل این تغییرات بوده و سامانه های ارائه فیلم و دریافت فیلم نیز رشد قارچ گونه ای داشته و سامانه های «فیلم فری وی» و «ویتاوت ا باکس» حرف اول را در این میان می زنند. نمایش فیلم ها نیز در سالن های سینمای مجازی در حال گسترش است و در کنار آن جشنواره های فیلم آن لاین هم روز به روز افزایش پیدا کرده اند. هر چند آسیب های جدی در این حوزه وجود داشته که در فرصتی دیگر باید به آن اشاره داشت و پای افراد سودجو به این عرصه ها باز شده و از اطلاعات اندک سینماگران برای عرضه آثارشان سو استفاده کرده و پول های کلانی را به ویژه جهت ارائه فیلم ها به جشنواره ها به جیب می زنند.

لازم به ذکر است مدرسه ملی سینمای ایران پیروی موضوعات مختلف حول محور سینما و انقلاب دیجیتال، همایشی بین المللی با عنوان “سینما در عصر دیجیتال” را از تاریخ 21 تا 23 آبانماه سال جاری برگزار می‌نماید.

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>