عضو هیات علمی دانشگاه سینما و تئاتر معتقد است ورود دیجیتال به سینما به معنای ورود تکنولوژی و ابزار به سینمای ایران بود که به دلیل ناآگاهی و نبود شناخت کافی در این حوزه سینماگران به خصوص کسانی که در عرصه آنالوگ حرفه ای بودند دچار ترس شدند.

محسن هاشمی استاد دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه سینما و تئاتر با بیان این مطلب درباره ترس از ورود دیجیتال به سینمای ایران گفت: تغییر همواره با ترس و تردید همراه است و این اتفاق با ورود دیجیتال به سینمای ایران رخ داد و عده ای از سینماگران به خصوص سینماگرانی که در عرصه آنالوگ حرفه ای بودند دچار ترس شدند.

وی ادامه داد: بخش عمده ای از این ترس به عدم شناخت از ابزار و همچنین مقاومت برای یادگرفتن کار بار این ابزار تازه از راه رسیده برمی گشت که نتیجه این مقاومت این شد که برخی از بزرگان دوران آنالوگ رسما خانه نشین شده اند و فعالیتی نکردند.اما در مقابل نسل جوان از ورود دیجیتال به سینما استقبال کرد و کار با ابزار را با اشتیاق یاد گرفتند و در نهایت ابزار جدید را به خدمت پرورش و عرضه ایده و خلاقیت در سینما گرفتند.

این استاد دانشگاه درباره وضعیت فیلمنامه درعصر دیجیتال گفت: فیلم هایی که در شرایط فعلی ساخته می شوند اغلب فیلمنامه هایی رئال دارند. این در حالی است که انتظار می رفت با ورود دیجیتال روش های قصه گویی تا اندازه ای تغییر کند ولی این اتفاق کمتر افتاد و جز در مواردی مانند فیلم «روغن مار» ساخته علیرضا داودنژاد یا فیلم های شهرام مکری فیلم دیگری که شاخصه های سینمای دیجیتال در آن وجود داشته باشد، سراغ ندارم.

هاشمی در پاسخ به این سئوال که ارتباط انسان و جهان پیرامون تحت تاثیر دیجیتال دستخوش چه تغییر و تحولاتی می شود؟ گفت: پاسخ به این سئوال بستگی به این موضوع دارد که جهان پیرامون را چطور تعریف می کنیم و اگر منظور از جهان پیرامون ایران است باید بدانیم که تا چه اندازه با جهان های دیگر ارتباط داریم.  به اعتقاد من تا زمانی که با فیلمنامه های رئال سر و کار داریم جهان پیرامون همین سینمای خودمان می شود.

وی ادامه داد: اما اگر فیلمی مثل آثار شهرام مکری ساخته شود آن زمان می توان گفت که پا فراتر از سرزمین خود گذاشته ایم و سخنی تازه با جهان پیرامون داریم. نکته دیگر اینکه بعد از گذشت بیش یک دهه از ورود دیجیتال به ایران سینماگران ما همچنان مقهور تکنولوژی و ابزار هستند و هنوز بالا و پایین آن را یاد نگرفته اند.

عضو هیات علمی دانشگاه سینما و تئاتر در پایان صحبت های خود گفت: به گمان من در حال حاضر از سرناچاری سینما با دیجیتال کنار آمده است این در حالی است که جهان پیرامون ما ایست نکرده تا ببیند سینمای ما با چه شیوه و با کدام علاقه پیش می رویم تا به دلخواه سینمای ایران پیش بیاید. خیر چنین نیست اگر با پیشرفت تکنولوژی و به روز شدن ابزار پیش نرویم از دنیا عقب خواهیم ماند.

 

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>